Posesorii de automobile sunt pacaliti adesea de diverse service-uri sau corporatii sa scoata bani din buzunar pentru servicii si produse de intretinere ale masinii de care acestia nu au nevoie. De la produse care promit economii importante de carburant, cresterea duratei de viata a motorului si chiar imbunatatirea performantelor acestuia, pana la solutii "minune" pentru uzura motorului si injectoare, posesorilor de automobile li se intind in fiecare an diverse capcane pentru bugetul lor. Mecanicii si service-urile profita adesea de naivitatea si lipsa de cunostinte tehnice ale clientilor si incarca facturile cu proceduri nenecesare, care pot provoca mai mult rau decat bine in unele situatii.
1. TRATAMENTELE DE CURATARE A MOTORULUI PRIN ULEIURI SPECIALE SI ADITIVI SPECIALI DE ULEI
Aceste tratamente pretind ca vor elimina depunerile nedorite din motor, indeosebi din motoarele mai vechi. Pentru a realiza acest lucru, motorul trebuie incalzit %u2013 la fel ca in cazul procedurii de schimb de ulei, dupa care uleiul trebuie scurs din acesta si inlocuit cu substanta speciala de curatare a depunerilor. Substantele si tratamentele de acest gen pentru motor poarta in Romania denumiri precum "Engine Flush" si au chiar si un echivalent pentru sistemul de racire, intitulat %u201CRadiator Flush%u201D. Tratamentele de acest gen sunt utile in cazuri extrem de rare si pot sa faca mai mult rau motorului in cazul in care tratamentul nu este necesar. Motoarele cu o intretinere defectuoasa, al caror ulei a fost schimbat cu intarziere si care functioneaza deja intr-un mod deplorabil, ar mai putea avea inca o sansa la viata fara o reparatie capitala gratie acestor tratamente. Din pacate, nimeni nu poate prezice cand trebuie facut acest tratament fara a desface si urmari evolutia motorului in prealabil, lucru care este ilogic.
In cazul unui motor extrem de vechi, ale carui metode de intretinere de-a lungul timpului sunt necunoscute %u2013 ne referim aici la intervale de revizii si schimburi de ulei %u2013 depunerile formeaza un strat care realizeaza un oarecare "sigiliu" si permit functionarea acestuia relativ corespunzatoare. Daca proprietarul decide sa incerce un tratament de tip "engine flush" asupra acestui motor, exista riscul ca sigiliile respective sa fie eliminate, sau ca depunerile de la interiorul motorului sa circule mai departe si sa il gripeze. Oricare dintre cele doua variante va avea un efect daunator asupra motorului, deoarece acesta nu va mai functiona la fel de bine ca inainte.
Fitrul de ulei poate fi examinat in momentul in care realizati schimbul de ulei pentru o oarecare inspectie a depunerilor din interiorul motorului. In cazul in care va schimbati uleiul la intervale regulate si exploatati motorul corespunzator, nu veti avea nevoie niciodata de un asemenea tratament. Este de preferat sa efectuati o reparatie mai complexa la motor decat sa incercati un tratament ispititor de ieftin care poate avea repercursiuni costisitoare.
2. CURATAREA INJECTOARELOR
Adesea, depunerile din carburantul utilizat pot duce la infundarea partiala sau completa a injectoarelor si la functionarea necorespunzatoare a motorului. In cazul in care motorul cu care este echipat masina dumneavoastra functioneaza bine si martorul "Check Engine" nu este aprins in niciun moment dupa pornirea motorului, nu aveti nevoie de nicio solutie de curatare a injectoarelor. Nu trebuie sa uitati faptul ca acest martor de bord se poate aprinde din numeroase cauze, acestea nefiind neaparat legate de capacitatile injectoarelor. Curatarea injectoarelor este recomandata la intervale de 56.000 de kilometri, dar nu este neaparat necesara nici macar in acest caz, deoarece carburantul de calitate si un regim de exploatare corect pot elimina aceasta potentiala problema.
3. ADITIVII DE ULEI
Cu totii am urmarit de-a lungul timpului diverse reclame la aditivi de ulei, fiecare promitand un consum mai scazut de carburant, performante marite, uzura motorului redusa semnificativ, porniri-minune la temperaturi cu multe grade sub cea la care ingheata apa si alte inventii de marketing ale unor companii. Pretul acestor aditivi variaza intre 20 si 200 de RON, unele sortimente putand sa coste chiar mai mult.
Desigur, nu putem sa credem ca un produs poate, ca prin minune, sa mareasca performantele motorului si sa sporeasca fiabilitatea acestuia la un cost extrem de scazut utilizand tehnologie conventionala. Aditivii de ulei sunt produse petroliere, la fel ca uleiul, care sunt sintetizate in anumite laboratoare. Uleiurile sintetice moderne au deja unul sau mai multi aditivi, iar adaugarea unui alt aditiv produs de catre o alta companie ar putea sa strice uleiul si sa provoace avarii ale motorului in cazurile extrem de grave.
Elixirul magic pentru motoare nu s-a inventat inca, dar uleiul de calitate, intretinerea regulata si exploatarea corespunzatoare sunt trei elemente care asigura o functionare in parametri a motorului dumneavoastra, pentru o perioada cat mai lunga de timp %u2013 in functie de durata de viata pentru care a fost proiectat. Este de recomandat sa evitati aditivii de ulei cu orice pret in favoarea uleiului de calitate. Nu amestecati niciodata uleiurile intre ele si efectuati schimbul uleiului la intervalele recomandate de producator, inlocuind filtrul de ulei de fiecare data.
4. SISTEMELE SI SOLUTIILE DE REDUCERE A CONSUMULUI DE CARBURANT
Economia de carburant este un lucru care a venit in mintea soferilor inca de la inventarea automobilului, iar propunerile de realizare ale acesteia au consumat multi bani din buzunarele unora care nu au primit in schimb decat promisiuni. Numerosi consumatori naivi au fost pacaliti de reclamele si produsele "minune", care functionau dupa legi care sfideaza logica si fizica si realizau, intr-un fel sau altul, o economie consistenta de carburant. Costul acestora se amortiza in doar cateva luni daca le utilizati cum trebuie, spuneau vanzatorii acestor produse.
In Statele Unite ale Americii, cei de la EPA (organizatia de protectie a mediului), au testat peste 100 de dispozitive si substante diferite, iar niciunul dintre acestea nu a fost eficient. La fel ca in cazul aditivilor de ulei, trebuie sa evitati aceste produse.
5. ANTIGELURILE CU DURATA LUNGA DE UTILIZARE
Consumabilele lichide precum antigelul sau uleiul au o durata de viata si de utilizare limitata de substantele chimice care au intrat in compozitia acestora si de modul de exploatare a motorului intalnit. Nu exista niciun antigel care sa nu trebuiasca sa fie inlocuit la un moment dat si nu exista dovezi stiintifice cum ca antigelul cu durata de utilizare indelungata poate fi utilizat mai mult decat un antigel conventional. Instalatia de racire trebuie curatata corespunzator la intervale de doi ani, indiferent de ce antigel utilizati. Nu uitati ca amestecul antigelurilor intre ele este contraindicat, la fel ca utilizarea unui antigel care nu a fost prescris de constructor pentru automobilul dumneavoastra.
In incheiere, va recomandam sa monitorizati frecvent nivelul uleiului, lichidului de racire, lichidului de frana si al lichidului din instalatia de servodirectie. In cazul in care aveti un autoturism cu transmisie automata, trebuie sa verificati nivelul uleiului din aceasta periodic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu