Un site pentru iubitorii de Renault Scenic / A site for lovers Renault Scenic

Cand se schimba kitul de distributie?

De fiecare data cand auzim ca trebuie schimbat kitul de distributie ne trece un fior pe sina spinarii! Schimbarea distributiei este o operatiune costisitoate, depasind mult pretul unei revizii obisnuite, in functie de autovehicul, de consumabilele alese si de service. De aceea mai toata lumea se intreaba cand se schimba kitul de distributie!
In primul rand, nu toate autovehiculele au acelasi tip de distributie. Exista masini cu distributie pe curea si masini cu distributie pe lant, acestea din urma fiind mult mai durabile in timp.
Pe langa distributia propriuzisa, mai exista si o serie de curele de transmisie si accesorii care trebuie inlocuite in acelasi timp.


Ce este distributia unei masini?

Distributia masinii se refera la acele subansambluri ale motorului care au rolul de a sincroniza componentele responsabile de admisie, evacuare si pozitia cilindrilor, astfel incat sa se respecte timpii de ardere ai motorului. La multe autovehicule, distributia contine si pompa de apa, fiind antrenata de aceeasi curea.
Distributia este in general alcatuita din: curea dintata de antrenare, rola de ghidare, rola intinzatoare si pompa de apa (unde este cazul).

Ce se intampla daca nu schimbi la timp distributia?

Kit-ul de distributie se schimba preventiv, pentru a evita distrugerea partiala sau totala a motorului in cazul in care cureaua (sau lantul) se va rupe din cauza uzurii. Cu toate acestea, inlocuirea acesteia nu garanteaza ca nu vor mai putea aparea probleme mai repede decat este prevazut. Se mai zice ca o distributie schimbata “nu mai tine” la fel de mult ca cea originala.

Insa daca distributia nu este inlocuita la timp, uzura curelei sau chiar si a lantului va duce inevitabil la ruperea dintilor sau chiar ruperea curelei, mai devreme sau mai tarziu. In urma ruperii, supapele care raman deschise vor fi lovite violent de pistoanele aflate inca in miscare, din cauza faptului ca nu mai are cine sa le sincronizeze. In functie de noroc, te poti alege fie doar cu doua-trei supape indoite, fie cu distrugerea chiuloasei, fisurarea blocului motor, spargerea pistoanelor, ruperea bielelor sau afectarea vilbrochenului. In unele cazuri ar fi mai ieftin sa schimbi motorul cu totul (sau chiar masina) decat sa il repari!
Anumite motoare mai vechi sunt construite pe o tehnologie diferita, in care chiuloasa are un spatiu in zona supapelor, astfel incat deschiderea acestora nu se suprapune cu zona de miscare a pistoanelor. La aceste motoare, ruperea curelei de distributie nu distruge componentele motorului, dar in timp s-a renuntat la acest tip pentru a creste eficienta si a scadea consumul. Astfel ca in prezent majoritatea masinilor mai noi de 10 ani au motoare la care supapele se deschid peste zona de deplasare a pistoanelor (denumite si motoare cu interferenta).

Cand se schimba kitul de distributie?

In cazul autovehiculelor cu distributie pe curea, inlocuirea acesteia se face fie inainte de atingerea unui interval de timp, fie pana se ajunge la un anumit numar de kilometri parcursi. Momentul schimbarii kit-ului este specificat in manualul autovehiculului si depinde de motorizare dar uneori si de modul in care a fost condusa masina (condus normal sau intens).
De exmplu, la Dacia Logan schimbarea distributiei se face la 60.000 km sau 4 ani, in timp ce la unele modele Ford, in Romania se recomanda schimbarea la 90.000 km sau 5 ani (desi producatorul permite pana la 160.000 km sau 10 ani).
In general este bine sa schimbi curelele fie cu unele originale (identice cu cele de pe masina venita din fabrica), fie cu unele de calitate, produse de una din firmele: Gates, Contitech, Bosch.
Distributiile pe lant se vor schimba la intervale de timp mult mai lungi decat cele pe curea, de obicei la peste 180.000 km. Exista masini la care practic lantul nu trebuie schimbat niciodata (unii se lauda cu 400.000 km parcursi fara a schimba distributia).
Atentie mare la service-ul care va face schimbul distributiei! Eu am avut parte de o experienta destul de neplacuta (vezi aici). Pe de o parte service-urile autorizate (in special reprezentantele) au niste preturi astronomice iar unele impun cumpararea componentelor de la ei (la pret poate chiar dublu). Pe de alta parte, service-urile de cartier pot lucra neprofesionist, nu au sculele necesare sau nu respecta cu strictete procedurile. Orice service ai alege, iti recomand sa stai langa mecanic si sa urmaresti tot procesul!

De unde poti cumpara un kit de distributie bun?

Eu iti recomand sa ai incredere in magazinele online de piese auto (cele serioase) si sa comanzi de acolo kit-ul potrivit masinii tale. Diferenta de pret fata de reprezentanta poate fi substantial, poate chiar la jumatate pentru exact aceleasi componente!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu