Cum aflam daca ne lasa franele
Sistemul de franare este compus dintr-o serie de piese, dintre care numai unele sunt considerate consumabile si se uzeaza in timp mai repede. Insa probleme pot exista la fiecare componenta in parta, de la modulul de ABS, pana la banala placuta de frana. Cele mai uzuale probleme sunt uzura placutelor, uzura discurilor de frana si stricarea senzorilor de ABS. Dar exista totodata probleme la conducte, la pompa si chiar la cilindrul de la pedala. Iata cum sa identifici daca ai probleme cu aceste elemente ce formeaza sistemul de franare.
1. Scartait sau huruit in mers: placute uzate sau piston de etrier blocat. Este necesara verificarea placutelor, daca au ajuns la senzor, in vederea inlocuirii, dar si functionarea libera a etrierului.
2. Volanul vibreaza la franare: discurile fata sunt ovalizate si necesita schimbare. ATENTIE! Aceasta operatiune trebuie facuta numai dupa ce ne-am asigurat ca nu exista probleme sau slabiri in sistemul de directie.
3. Masina trage intr-o parte cand franam sau cand mergem drept: una dintre etriere este blocata. ATENTIE! Aceasta operatiune trebuie facuta numai dupa ce ne-am asigurat ca nu sunt probleme cu unghiurile si directia. 4. Jante incinse / fierbinti: frana este blocata. Lucru ce poate fi cauzat ori de blocarea pistonului din etrier, cel care impinge placuta de frana, ori din cauza unei defectiuni in sistemul ABS / ESP. Desi mai rare, cazurile in care un etrier este blocat de sistemul ABS / ESP sunt greu de identificat pentru ca nimeni nu se gandeste ca modulul electronic se poate strica si transmite semnal sa blocheze acea roata.
5. Martor de ABS aprins in bord: senzorul de ABS al unei roti s-a desprins sau e defect, necesitand inlocuire.
6. Martor de placute aprins in bord: inseamna ca placutele au senzor electronic de uzura si necesita inlocuire, pentru ca au ajuns la limita folosirii in conditii optime.
7. Discuri spate ruginite: daca discurile puntii spate raman ruginite multa vreme, chiar si dupa folosirea masinii indelung, exista o problema cu repartitorul de frana. Acesta nu mai actioneaza frana pe spate si trebuie revizuit.
8. Frana moale (pedala moale): daca pedala se duce usor sau chiar pana la fund, inseamna ca exista o scurgere de lichid in sistem. In acest caz, este necesara revizuirea sistemului complet, dar si transportarea masinii la service pe platforma, exclus pe propriile roti.
9. Discuri de frana cu striatii sau santuri: daca exista santuri pe discuri, inseamna ca au fost de o calitate slaba si placutele de frana si-au imprimat profilul in metal. Cu prima ocazie, cand schimbam placutele, este necesara si inlocuirea discurilor.
10. Discuri de frana cu buza: daca buza pe care o face discul de frana in exterior depaseste 1 mm, inseamna ca sunt uzate peste masura si necesita schimbare. ATENTIE! Cand inlocuim discurile de frana cu unele noi, este recomandat sa schimbam si placutele. Pentru a nu imprima pe noile discuri profilul vechiilor placute, si astfel se vor uza neuniform, scazand considerabil eficienta.
11. Pete pe asfalt: daca gasim pete in spatele rotilor inseamna ca sunt cauzate ori de sistemul de franare, ori de amortizoare. Scoatem roata si verificam daca etrierele si conductele prezinta scurgeri.
Sfaturi utile - verificati o data la 3 luni starea placutelor si a discurilor de frana dupa criteriile de mai sus. - nu montati niciodata discuri sau placute la mana a doua. - cand schimbati discurile, schimbati si placutele. - nu lasati niciodata frana de mana trasa cand afara sunt sub 0 grade Celsius.
Cum aflam daca ne lasa amortizoarele
Suspensia masinii poate fi de mai multe feluri, prin foi de arc, arcuri elicoidale sau bari de torsiune. Nu mai punem la socoteala noile tehnologii cu perne de aer sau ulei, hidraulice, sau cele cu suspensii magnetice reglabile. Dar cel mai des element al suspensiei care cedeaza este amortizorul. Daca de-a lungul unei vieti de masina putem pastra arcurile originale, in tari cu gropi numeroase cum este si Romania, vom inlocui fara indoiala mai multe seturi de amortizoare. Iata cum putem depista la timp daca avem nevoie de amortizoare noi la masina.
1. Balans excesiv in mers: o suspensie buna are voie sa faca maximum 2 miscari sus-jos, dupa ce masina a trecut peste un obstacol mai proeminent. Adica sare caroseria in sus o data destul de mult, se asaza, dupa care mai are un recul mic si revine la starea normala cu garda la sol standard. Aceasta miscare difera la masinile de teren, care au suspensii mai moi si mai permisive, dar si la cele sport, care nu lasa caroseria sa faca mai deloc aceste miscari. Dar la o masina normala, de strada, daca simtim atunci cand luam o groapa, un damb sau o adancitura, ca masina continua sa "topaie" de mai multe ori, inseamna ca avem probleme cu amortizoarele. Adica masina sare pe arcuri, dar nu mai este tinuta in loc de amortizoare.
2. Masina trage intr-o parte: sunt sanse ca unul dintre amortizoare sa cedeze din diferite motive (defect de fabricatie, groapa, fisura, scurgere, etc.) si sa isi piarda din cursa pe care o face. Insesizabil, masina este automat lasata intr-o parte, asadar va trage in acea parte in mers. ATENTIE! Vom verifica suspensiile dupa ce ne-am asigurat ca pneurile sunt umflate, ca avem geometria reglata, ca directia este buna si ca franele functioneaza corespunzator.
3. Pete pe asfalt: daca gasim sub masina pete de lichid in spatele rotilor, poate fi ori lichid de frana, ori ulei scurs din amortizor. Vom fi nevoiti sa scoatem roata, cu masina ridicata pe cric, pentru a verifica daca lichidul este de la amortizor sau de la etrier.
Sfaturi utile - verificati starea amortizoarelor o data la 6 luni dupa indicatiile de mai sus. - verificati de urgenta starea suspensiei daca luati o groapa / gura de canal si simtiti un soc puternic in caroserie. - nu cumparati amortizoare la mana a doua (arcuri puteti lua daca nu sunt comprimate excesiv). - verificati cu mana, apasand pe caroserie, deasupra rotilor, daca masina are tendinta de balans excesiv si nu revine in pozitia inerta dupa 2 curse sus-jos.
Cum aflam daca ne lasa ambreiajul
Poate cea mai neplacuta situatie este sa ne trezim subit ca nu mai avem pedala de ambreiaj. Nu ca ne-ar fi furat-o cineva, ci pentru ca nu se mai simte sau a ramas blocata. In aceasta situatie, nu prea mai avem ce face decat sa ridicam masina pe platforma si sa o ducem direct in service. Dar pentru a nu ajunge in aceasta situatie, trebuie sa fim atenti la cateva detalii care ne vor salva de la bani aruncati pe fereastra aiurea, dar si de la o eventuala vacanta stricata.
1. Pedala si-a schimbat pozitia: de obicei, cand pedala de ambreiaj incepe sa tina mai sus, e clar ca s-a uzat placa si discul. Dar sunt sanse ca pedala sa ramana si mai jos, daca se blocheaza rulmentul sau parghia actionata hidraulic. Daca se simte o diferenta notabila brusc, verificati urgent ambreiajul.
2. Zgomot la cuplarea ambreiajului: de obicei e vorba de un huruit care se aude cand ridicam ambreiajul. Acesta este cauzat in general de rulment, care s-a uzat peste masura si necesita schimbare in scurt timp.
3. Pedala moale sau tare: in acest caz, cel mai probabil placa de presiune incepe sa cedeze, sau ceva din sistemul hidraulic. Oricum, este necesara o vizita la service pentru a vedea care este problema.
4. Pedala de ambreiaj blocata: daca avem neplacuta situatie in care gasim pedala blocata, atunci avem probleme mai mari. Este parghia ce apasa placa de presiune blocata, dar poate fi blocata din mai multe motive. Fie placa este uzata sau chiar sparta, fie pompa hidraulica a cedat.
5. Umezeala sub pedala: daca dam de mocheta uda sau la motor, in zona pompei hidraulice, inseamna ca cilindrul hidraulic da semne ca e pe moarte. Acesta necesita schimbare, inainte sa ne trezim cu tot lichidul scurs si fara pedala de ambreiaj.
6. Nu mai intra in viteza la rece: de obicei e valabil pentru treapta 1 si marsarier. Daca ne trezim ca nu intra usor sau incepe sa caraie cutia de viteze, inseamna ca placa de presiune nu isi mai face treaba bine si nu decupleaza ambreiajul complet de volanta.
7. Motorul se tureaza dar masina nu accelereaza: cand un ambreiaj este uzat peste limita maxima admisa, incepe sa patineze. Adica motorul nu mai este conectat perfect cu transmisia. Motiv pentru care, chiar daca noi acceleram, motorul se tureaza in gol dar masina nu prinde viteza. Inseamna ca ambreiajul patineaza si trebuie inlocuit.
8. Cutia de viteze "agata": se intampla ca vitezele cutiei sa-si piarda din precizie si silentiozitate. Adica atunci cand le schimbi sa auzi niste mici agataturi metalice. Daca se intampla acest lucru, este situatia similara de la punctul 6, cand ambreiajul nu se mai decupleaza perfect.
Sfaturi utile - nu stati niciodata cu piciorul stang pe ambreiaj, cand mergeti. Puneti piciorul imediat in zona destinata "odihnirii" acestuia. Daca stam cu piciorul pe ambreiaj, acesta se uzeaza prematur. - nu bruscati ambreiajul la schimbarea treptelor de viteza, ci ridicati pedala progresiv. - mergeti in a doua treapta de viteza pe la 3000 rpm si accelerati brusc. Daca motorul se tureaza dar masina nu prinde viteza, ambreiajul patineaza. E cea mai buna metoda de verificare. - nu ramaneti cu ambreiajul apasat si cu treapta 1 cuplata, asteptand la semafor culoarea verde. - nu cumparati kitul de ambreiaj la mana a doua. - cand inlocuiti ambreiajul, instalati kitul complet cu placa de presiune si rulment incluse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu